Regulile jocului
Comunitatea jocului
Căsuțe neutre reprezintă comunitatea care nu este afectată de corupție. Pe parcursul jocului, aceste căsuțe pot înclinate spre corupție, corupte sau integre.
Casele mov reprezintă comunitatea integră în joc. Acestea reprezintă scuturi care blochează extinderea corupției în comunitate. Dacă sunt activate, căsuțele integre vor transforma casele neutre și pe cele galbene (înclinate spre corupție) învecinate pe orizontală și vertical în căsuțe integre. În etapa „Promovarea integrității”, căsuțele integre activate vor casele corupte în căsuțe integre, eradicând complet corupția din comunitate.
Căsuțe înclinate spre corupție au fost afectate de corupție și sunt sunt influență negativă. În următoarea etapă ele se vor transforma în căsute corupte dacă nu vor fi transformate în căsuțe integre.
Căsuțe corupte acționează negativ în joc prin transformarea caselor neutre învecinate orizontal și vertical în căsuțe galbene (înclinate spre corupție). Căsuțele corupte pot fi transformate în căsuțe integre în a doua etapă a jocului, „Promovarea corupției”.
Primăria este clădirea în care își are sediul conducerea unei administrații locale.
15 căsuțe
Spital este instituția dedicată menținerii sănătății.
10 căsuțe
Poliția este un organ armat al administrației publice centrale sau locale.
10 căsuțe
Școala este o instituție unde se învață disciplinele prevăzute într-un plan de învățământ.
10 căsuțe
Grădinița este o instituție educațională pentru copii preșcolari.
8 căsuțe
Regulile jocului
Descrierea jocului
La deschiderea jocului, se afișează meniul principal, care are 9 opțiuni
- Apăsarea acestui buton începe jocul la nivelul „voluntar”
- Apăsarea acestui buton începe jocul la nivelul „stagiar”
- Apăsarea acestui buton începe jocul la nivelul „expert”
- Apăsarea acestui buton afișează clasamentul
rezultatelor la nivelul „voluntar”. În acest nivel
de dificultate jocul va începe cu 2 căsuțe înclinate
spre corupție. - Apăsarea acestui buton afișează clasamentul rezultatelor la
nivelul „stagiar”. În acest nivel de dificultate jocul va începe cu
3 căsuțe înclinate spre corupție - Apăsarea acestui buton afișează clasamentul rezultatelor la
nivelul „expert”. În acest nivel de dificultate jocul va începe cu
5 căsuțe înclinate spre corupție. - Apăsarea acestui buton deschide meniul cu opțiuni
- Apăsarea acestui buton afișează regulile jocului
- Apăsarea acestui buton afișează informații generale despre joc
Idea jocului
La apăsarea butoanelor Nivel „stagiar”, Nivel „voluntar” sau Nivel „expert” din meniul principal, utilizatorul va da start jocului propriu-zis la nivelul corespunzător.
Primul ecran la începutul jocului va arăta în felul următor:
- Pe câmpul de joc vor apărea, în mod aleatoriu, un număr de căsuțe „înclinate spre corupție” în funcție de nivelul de dificultate selectat :
• „Voluntar” : 2 căsuțe
• „Stagiar” : 3 căsuțe
• „Expert” : 5 căsuțe
În exemplu este arătată o posibilă configurație de început pentru nivelul „Voluntar” - La începutul jocului în acest spațiu va fi scris „Blocarea corupției”, indicând etapa la care se află jucătorul. Când jocul va trece în etapa „Promovarea integrității”, inscripția se modifica cu denumirea corespunzătoare a etapei și un mesaj pentru jucător ce trebuie să facă.
- În acest spațiu va fi indicată runda jocului și numărul de mișcări pe care le are jucătorul.
- În interiorul fiecărui spațiu cu insituție publică este un contor al căsuțelor corupte care se învecinează cu instituția respectivă. Cifra din stânga reprezintă numărul căsuțelor corupte, iar cifra din dreapta reprezintă numărul căsuțelor care trebuie să fie corupte pentru ca jocul să fie pierdut. La începutul jocului, cifrele din stânga sunt toate la nivelul 0.
Afișarea întrebării : După selectarea nivelului sau mișcările sunt 0, pe ecran apare automat o întrebare.
În total, în baza de date a jocului vor fi 100 de întrebări. Întrebările sunt incluse în fișierul Excel Intrebari joc online anticoruptie.xls anexat. Aceste întrebări vor fi selectate și afișate în mod aleatoriu sau în funcție de nivelul jocului („Voluntar”, „Stagiar” sau „Expert”) – decizia de alocare a întrebărilor va fi luată în momentul testării variantei online a jocului. O întrebare este compusă din : (1) Titlu („Adevărat sau fals”, „Cuvânt omis” sau „Întrebare”), (2) Text, (3) 3 variante de răspuns : varianta 1, varianta 2 și „Nu știu”, (4) Răspuns corect, (5) Comentariu.
- În acest spațiu este scris numărul rundei / întrebării (fiecare întrebare este o rundă nouă). În acest ecran nu este prezentată informația despre numărul de mișcări.
- În acest spațiu este scris tipul întrebării. Sunt trei tipuri de întrebări : „Adevărat sau fals”,
„Cuvânt omis”, „Întrebare”. - În acest spațiu este afișat textul întrebării.
- Buton cu varianta 1 de răspuns. Apăsarea acestui buton duce la afișarea ecranului „Răspuns”.
- Buton cu varianta 2 de răspuns. Apăsarea acestui buton duce la afișarea ecranului „Răspuns”.
- Buton cu varianta de răspuns „nu știu”. Apăsarea acestui buton duce la afișarea ecranului „Răspuns”.
- Căsuțele din jurul cadranului cu întrebare vor rămâne în poziția din runda anterioară. În exemplu toate sunt „neutre”, dar ele pot fi în orice situație : neutre, înclinate spre corupție, corupte sau integre în funcție de evoluția jocului.
Afișarea răspunsului : După apăsarea unuia dintre cele trei butoane din ecranul „Întrebare” (varianta 1, varianta 2 sau „nu știu”), jocul va afișa ecranul „Răspuns”.
- În acest spațiu sunt scrise răspunsul jucătorului și răspunsul corect.
- În acest spațiu este scris comentariul la răspunsul corect
- Pe acest buton va fi scris numărul de mișcări pe care le obține jucătorul în runda respectivă în funcție
de răspunsul oferit :
• „2 mișcări” dacă răspunsul jucătorului coincide cu răspunsul corect,
• „0 mișcări” dacă jucătorul a ales varianta greșită din cele 2 variante de răspuns,
• „1 mișcare” dacă jucătorul a selectat opțiunea „nu știu”.
Ecran cu mișcările jucătorului : După apăsarea unuia dintre cele trei butoane din ecranul „Întrebare” (varianta 1, varianta 2 sau „nu știu”), jocul va afișa ecranul „Răspuns”.
- În acest spațiu este scris numărul rundei și numărul mișcărilor rămase. În exemplu, sunt 2 mișcări, ceea ce înseamnă că jucătorul a răspuns corect la întrebare.
În acest ecran, toate căsuțele neutre și cele integre de pe suprafața de joc sunt spații pe care jucătorul le poate activa apăsându-le (cu cursorul în varianta de caculator sau cu degetul în varianta de joc pe dispozitive mobile).
Apăsarea unei căsuțe reprezintă o mișcare, de aceea după apăsarea acesteia, contorul de mișcări se va actualiza cu mișcările rămase.
La apăsarea pe o căsuță neutră , aceasta devine integră . O animație și un efect sonor va însoți această transformare.
- După mișcare, contorul mișcărilor arată „1”, cee ace înseamnă că jucătorul mai are o mișcare în această rundă.
La apăsarea pe o căsuță integră , toate căsuțele învecinate vertical și orizontal, cu excepția căsuțelor corupte în etapa Blocarea corupției, vor deveni integre
- Dacă contorul mișcărilor arată „0” (ceea ce se întâmplă dacă jucătorul și-a făcut mișcările din rundă sau dacă a răspuns greșit la întrebarea de la începutul rundei), în partea stângă jos apare butonul „extinderea corupției”, care duce la următoarea fază a jocului. În momentul când butonul „extinderea corupției” apare pe ecran, căsuțele nu mai pot fi activate.
Extinderea corupției : La apăsarea butonului „extinderea corupției”, se produc modificări pe ecranul de joc, după cum urmează:
• căsuțele înclinate spre corupție devin automat corupte ; transformarea este însoțită de efecte vizuale și sonore
• căsuțele neutre învecinate vertical și orizontal cu căsuțele corupte devin automat înclinate spre corupție ; transformarea este însoțită de efecte vizuale și sonore
• contoarele instituțiilor se actualizează indicând câte căsuțe corupte sunt învecinate cu instituțiile respective: – numărul de căsuțe corupte din jurul unei instituții nu depășește jumătate din căsuțele adiacente, jocul continuă și în partea stângă jos apare butonul „runda următoare” ;
– dacă numărul de căsuțe corupte din jurul unei instituții depășește jumătate din căsuțele adiacente, jocul este pierdut și apare mesajul descris mai jos.
- Dacă contorul mișcărilor arată „0” (ceea ce se întâmplă dacă jucătorul și-a făcut mișcările din rundă sau dacă a răspuns greșit la întrebarea de la începutul rundei), automat va apăre întrebarea următoare.
- În exemplul de mai sus contoarele instituțiilor s-au actualizat +1
Pierderea jocului : Dacă după apăsarea butonului „extinderea corupției”, în urma transformărilor mai mult de jumătate din căsuțele care înconjoară o instutuție sunt corupte, jocul este pierdut. În acest caz, spațiul pe care este situată instituția (sunt situate instituțiile, dacă mai multe instituții sunt vizate în aceeași mișcare)
- Instituția înconjurată de corupție își va schimba culoarea fundalului
- Mesaj despre faptul că jocul a fost pierdut
- Buton cu legătură către meniul principal
Trecerea la etapa „Promovarea integrității”
Dacă într-un anumit moment al etapei „Blocarea corupției” toate căsuțele corupte sunt complet înconjurate de căsuțe integre , corupția nu mai are cum să se extindă și jocul trece la etapa a doua și ultima : Promovarea integrității. În momentul când acest lucru se întâmplă, pe ecran se afișează mesajul
- Mesaj „Ai blocat corupția”
- Buton cu legătură către etapa următoare
La apăsarea butonului „Promovează integritatea”, se modifică inscripția etapei și dacă mai sunt mișcări, jucătorul le poate utiliza pentru a activa căsuțe integre. În etapa „Promovarea integrității”, doar căsuțele integre pot fi activate.
- Pentru că jucătorul nu mai are mișcări în această rundă, apare următoare întrebare, jocul va fi cîștigat atunci cînd toate căsuțele roșii se vor face mov
Căștigarea jocului
Dacă în comunitate au rămas numai căsuțe integre și căsuțe neutre , jocul este căștigat, iar în partea centrală apare mesajul „Felicitări ai câștigat”.
- În acest ecran, poate fi apăsat doar butonul „ai câștigat”, care duce la ecranul final al jocului
Ecranul „Felicitări”
După apăsarea butonului „ai câștigat”, utilizatorul vede un ecran în care se solicită să introduce numele pentru a vedea scorul și vîrsta ca diapazon
- În acest spațiu utilizatorul își va specifica diapazonul de vîrstă
- Va introduce numele
- Buton pentru salvare a rezultatului în baza de date a jocului. Apăsarea acestul buton activează ecranul următor
- Scorul obținut
- Legătură pentru publicarea rezultatului pe facebook
- Buton cu legătură către meniul principal.
- Buton către clasamentul nivelului care a fost jucat